Huishoudreglement

Huishoudelijk reglement Koninklijke Schilderskring Hoger-Op.
1. Hoger- Op is in de eerste plaats een 'groep' schilders. Het is dan ook vanuit dit oogpunt dat beslissingen genomen worden door het gekozen bestuur.
2. Elk lid is vrij in de manier van tekenen of schilderen.
3. Je wordt lid van de groep door jaarlijks je lidgeld te betalen. Lidgelden en verworven bedragen worden steeds besteed voor de werking van Hoger- op. Bij inschrijving doen we een aanvraag voor een badge om het kasteel binnen te komen. Deze badge is eigendom van de gemeente Schoten en moet worden afgehaald in de bibliotheek van Schoten. Bij verlies van de badge wordt er ter vervanging een nieuwe bezorgd tegen betaling van 20.00€ . Elke badge staat per persoon genoteerd bij de gemeente omwille van de veiligheid voor de toegang tot het kasteel. De toegang tot het kasteel is van 9h tot 22h 7 dagen per week.
4. Momenteel bestaat onze groep uit 30 leden. Dit aantal is enigszins bepaald door onze beschikbare ruimte. Indien er een nieuwe aanvraag komt zullen we dit bekijken (deel-ezels).
5. Jaarlijks in januari is er een jaarlijkse ledenvergadering waar een evaluatie plaatsvindt van het voorbije jaar. Indien de evaluatie positief is blijft het bestuur. Indien de evaluatie negatief is, of er nieuwe kandidaten voor het bestuur zijn, vindt een stemming plaats met briefjes. Op de
alg.verg .worden er ideeën en voorstellen voor het volgende jaar besproken en gestemd.
6.Het bestuur vergadert maandelijks de 2de vrijdag van de maand. Opmerkingen, vragen of ideeën mogen door de leden steeds aangebracht worden. Er staat een kaft waarin de verslagen van de vergaderingen staan en deze kan door iedereen ingekeken worden. Het verslag van de vergadering wordt doorgemaild naar alle leden.
7. Buiten het huishoudelijk reglement van de kring zijn wij ook gehouden aan het gebruikersreglement van het kasteel. Wat de brandveiligheid betreft gelden volgende regels : algemeen rookverbod, verboden vuur aan te steken, kaarsen te branden,
vluchtige brandstoffen zijn verboden, alleen ecologische producten toegestaan(eco-spirit),
alle stekkers uittrekken bij verlaten van lokalen. (reglement kasteel ligt ter inzage in kaft hoger-op).
Dagdagelijkse werking en verplichtingen.
8. Ieder lid heeft een plaats met gerei (ezel, tafel, stoel, kastje enz) toegezegd gekregen. Er wordt gevraagd deze plaats ordelijk en netjes te houden. Gespatte verfresten en koffie opkuisen, afgewerkte schilderijen mee naar huis nemen.
9. Indien er plaatsen gedeeld worden of gerei uitgeleend, dient dit steeds in nette toestand achtergelaten te worden en op zijn plaats gezet.
10. Er is steeds koffie voorradig. Gelieve de keuken netjes te houden, tassen en toebehoren af te wassen en er steeds op letten dat de koffiemachine uitgetrokken is. Indien er tekorten zijn, gelieve dit zo vlug mogelijk te melden via whatsapp. De keukenhanddoeken ook gebruiken waar ze voor dienen dwz er worden geen borstels mee afgedroogd.
11. Wat de verfresten betreft : gelieve alle resten in de desbetreffende containers in de onderste kast te deponeren. Verfborstels dienen thuis gereinigd te worden. Vuile verfpotjes neem je ook mee naar huis. De bidons worden door het bestuur naar het containerpark gebracht. We zien hier streng op toe gezien de milieu-impact van verf en het mogelijk dichtslibben van de afvoerleiding waardoor we onze 'zolder' kunnen verliezen. Bij verstopte waterafvoer kan de gemeente de aanvoer van het water definitief afsluiten.
12. We doen aan afvalsortering dus gelieve u hieraan te houden. Pmd en restafval gelden hier. papier en karton kunnen in doos gelegd worden.
13. Als je de laatste bent, zie je dat in beide lokalen alle lichten uit zijn , de ramen gesloten en de deuren op slot. De sleutel kan dan op de geheime plaats achtergelaten worden. Gelieve het kastje steeds goed te sluiten zowel bij openen als sluiten van het lokaal.
Jaarlijkse tentoonstelling en andere activiteiten.
14. Elk jaar wordt op het einde van het jaar tentoongesteld. Soms rond een thema of niet. Je kan kiezen of je hieraan deelneemt of niet. Iedereen, die al vier maanden lid is van Hoger-op, mag deelnemen aan de tentoonstelling en brengt de volgens hem beste werken binnen, voorzien van ophangsyteem en naam. Bij de tentoonstelling komt veel werk kijken. Iedereen wordt gevraagd van bij volgende taken een helpende hand uit te steken : receptie organiseren, zaal opstellen, schilderijen ophangen, permanentie tijdens tentoonstelling, afbreken, reclame. Telkens opnieuw zullen hiervoor lijsten uitgehangen worden waar je je op kan inschrijven.
15. Of we andere activiteiten opstarten hangt af van de vraag. Momenteel is er een mogelijkheid tot portrettekenen om de veertien dagen. De financiële bijdrage is 5,00€ .Het model krijgt 20.00€ vergoeding. Er is plaats voor 10 leden.
16. Je kan steeds een voorstel doen en dat zullen we dit als groep bekijken. Na inschrijving op het voorstel bekijken we of dit de moeite is om het te organiseren. Elk voorstel moet wel zelf zijn kosten dragen.
17. Verder organiseert KUS elk jaar één of een aantal evenementen (kunstenmarkt, kerstmarkt e.a.) Kus staat voor Kunst uit Schoten en is opengesteld voor iedere kunstenaar uit Schoten en gaat uit van de cultuurdienst van Schoten.
Bestuur 2024
Voorzitter :Pieter Wagemans
Ondervoorzitter : Machteld Gheysens
Penningmeester : Koen Meeussen
Secretaris en boodschapper : Leen lezy
Handdoeken wassen : Nicole
Aankoop koffie,melk en toebehoren : Machteld Gheysens. / Afvalbeheer : Guy
Organisatie catering : Rita, Barbara
Dit reglement is door iedereen gelezen en gekend. Elk nieuw lid wordt dit reglement getoond en wij verwachten dat iedereen zich aan de regels houdt. Het huishoudelijk reglement kan gewijzigd worden op de algemene vergadering die jaarlijks gehouden wordt.